پژوهشگاه فضای مجازی بررسی كرد؛
برداشت آزاد از تجربه چین در بحران كرونا
به گزارش با فناوری پژوهشگاه فضای مجازی در بررسی تجربه مشاغل تحت تأثیر بحران كرونا در كشور چین، اعلام نمود: شیوع این ویروس فرصت هایی را برای رونق صنعت تجارت الكترونیك و آموزش آنلاین فراهم نموده است.
به گزارش با فناوری به نقل از گروه مطالعات اقتصادی پژوهشگاه فضای مجازی، تاثیر كوتاه مدت انتشار ویروس كوید-۱۹ بر اقتصاد چین بخصوص در صنایع وابسته به نیروی كار اجتناب ناپذیر است. بعد از آنكه تعطیلات سال نو میلادی (۲۰۲۰) در چین توسط دولت های مركزی و محلی به علت پیشگیری از گسترش ویروس كوید-۱۹ تمدید گردید، صاحبان مشاغل در كشور چین با مشكلات و فشارهای مضاعفی روبرو شدند. از یك طرف، آنها باید خسارات ناشی از تعطیلی طولانی مدت خویش را جبران كرده و از طرفی، باید به شكل جدی كاركنان را در حین شیوع مداوم ویروس كوید-۱۹ مدیریت می گردند. برای مهار شیوع این بیماری بیشتر صاحبان مشاغل در چین تصمیم گرفتند تا كارمندان خویش را از یكدیگر جدا كرده و شرایطی را مهیا سازند تا آنها از راه دور و در خانه كار كنند. از طرفی، شركت های سرمایه گذاری خارجی (FIEs) در چین هم تحت تاثیر این ویروس قرارگرفته اند. بعنوان نمونه تسلا به صورت موقت كارخانه جدید خویش را در شانگهای تعطیل كرد كه سبب به تأخیر افتادن تولید مدل ۳ تسلا خواهد شد. اپل هم به صورت موقت كلیه فروشگاه های خویش را در چین بست كه فروش حدود یك میلیون آیفون را متوقف می كند. با وجود فشار نزولی كوتاه مدت، از جنبه مثبت، می توان انتظار داشت كه بعد از آخر این شیوع، چین در بعضی از بخش هایی كه سخت ترین ضربه را متحمل شده است مانند بخش های گردشگری، فیلم و تلویزیون، سرگرمی، پذیرایی و صنایع خرده فروشی باردیگر رشد مصرف را تجربه كند. علاوه بر این، از آنجائیكه دولت های مركزی و محلی در چین به تدوین سیاست هایی در جهت تقویت عملكرد كلی تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۲۰ مشغول هستند، این فرصت خوبی برای شركت های جدید همچون شركت های سرمایه گذاری خارجی است كه تا اواسط سال ۲۰۲۰ وارد بازار چین شوند. در آن زمان مشوق هایی مانند شرایط اجاره مطلوب پیشبینی می شود و نیمه دوم سال به صورت معمول زمان مناسبی برای شركت ها به منظور جذب استعداد در چین با هزینه ای نسبتاً كم است. بر این اساس، بررسی ها از آن حكایت می كند كه شیوع كرونا فرصت هایی را برای صنایع مراقبت های پزشكی آنلاین، بیمه، صنایع در رابطه با سلامت، تجارت الكترونیك، سرگرمی و آموزش آنلاین، صنایع در رابطه با كار و ارتباط از راه دور در چین فراهم نموده و خواهد نمود. مراقبت های پزشكی آنلاین، تداركات و تجهیزات پزشكی، داروها، بیمه و صنایع در رابطه با سلامت در طول مدت زمان انتشار ویروس كوید-۱۹، بسترهای پزشكی آنلاین مانند AliHealth و Tencent HealthCare خدمات تشخیصی آنلاین را برای شهروندان عرضه كرده اند. این امر به غربالگری بیماران مشكوك به كرونا و جداسازی آنها از بیماران مبتلا به سرماخوردگی، كاهش كمبود منابع پزشكی آفلاین و كاهش خطرات ناشی از عفونت متقابل ناشی از تماس انسان كمك كرد. همینطور شهروندان بیشتری از درمان های پزشكی به صورت آنلاین بهره مند شدند. شیوع این بیماری همینطور باعث رشد پزشكی از راه دور (Telemedicine) در چین شد. بیمارستان ها به صورت فزاینده ای مایل هستند كه خدمات پزشكی خویش را به صورت از راه دور به بیماران ارائه نمایند. انتظار می رود طی دو تا سه سال آینده، خدمات از راه دور پزشكی گسترده تر شود. علاوه بر این آگاهی مردم از زندگی و سلامتی افزایش یافته است. این امر باعث توسعه تداركات پزشكی، تجهیزات پزشكی و صنایع دارویی در چین می شود و تقاضای داخلی محصولات مراقبت های بهداشتی و بیمه های زندگی و پزشكی را تحریك می كند. تجارت الكترونیك در زمان اپیدمی سارس در سال ۲۰۰۳، وبسایت خرید اینترنتی چینی Taobao فرصت بسیار خوبی برای رشد و بزرگ شدن برخوردار شد و هنگامی كه ویروس سارس تعصب مردم ضد خرید آنلاین را در هم شكست خویش را به بزرگ ترین پلت فرم خرید آنلاین در چین تبدیل كرد. هم اكنون هم با انتشار ویروس كوید-۱۹، فضای رشد برای پلت فرم های خرید آنلاین فراهم گشته است. هم اكنون برای پیشگیری از آلوده شدن به ویروس كوید-۱۹، مصرف كنندگانی كه عادت خرید آنلاین در آنها شكل گرفته است به احتمال زیاد به جای رفتن به یك سوپرماركت آفلاین و یا به جای سفارش غذا به روش حضوری مبادرت به سفارش آنلاین مواد غذایی و لوازم موردنیاز روزانه خود می كنند. تجارت الكترونیكی مواد غذایی تازه در چین شاهد رشد انفجاری است. تقاضای مصرف كنندگان برای محصولاتی مانند شستشو دهنده خودكار تلفن همراه، محصولات با كیفیت بالای مواد غذایی و بهداشتی وارداتی، لامپ ضدعفونی كننده ماوراء بنفش، ربات تمیزكننده و كابینت ضدعفونی هم به صورت قابل ملاحظه ای افزایش یافته و خواهد یافت. سرگرمی های آنلاین «اقتصاد خانگی- فعالیتهای اقتصادی در خانه» (Home Economy) كه به صورت غیرمستقیم ناشی از شیوع كرونا بود، نه تنها خرید آنلاین را تقویت كرد بلكه سبب افزایش بازی های آنلاین و پخش زنده شد. این را می توان از مقایسه گردش مالی بازی Tencent به نام «افتخار پادشاه -Honor of King» مشاهده كرد. در سال ۲۰۲۰، گردش مالی این بازی در شب سال نو چین حدود ۲ میلیارد یوان (۲۹۰ میلیون دلار آمریكا) بود، درحالی كه در سال ۲۰۱۹ این رقم ۳/۱ میلیارد یوان (۱۸۶ میلیون دلار) بود. آموزش آنلاین از آنجاكه مدارس و دانشگاه ها پس از پشت سر گذاشتن شیوع كرونا مجدداً فعالیتهای فیزیكی خویش را آغاز می كنند، آنها در طول مدت زمان انتشار ویروس كوید-۱۹ با معرفی برنامه های تدریس آنلاین و ساعتی برای دانش آموزان و دانشجویان به دنبال آن هستند كه برنامه های آموزشی به تعویق نیفتد. دینگ تاك (DingTalk)، نرم افزاری اداری است كه توسط گروه علی بابا ساخته شده است، این نرم افزار توسط مدارس، دانشگاه ها، دانش آموزان و دانشجویان در این دوره ویژه بسیار مورد استفاده قرارگرفته و ۱/۱ میلیارد بار نصب شده است. گروه فنی آموزش تن سنت (Tencent) هم این فرصت را به دست آورد تا با راه اندازی و توسعه سریع پورت زنده آموزش آنلاین در بستر پخش زنده اینترنتی خود بموقع از تقاضای آنلاین مدارس استان ووهان پشتیبانی كند. داده ها از ۱۰ فوریه ۲۰۲۰ نشان داده است كه پورت پخش زنده تن سنت حدود ۸۱ درصد از كاربران این پلت فرم (آموزش آنلاین) را در اختیار دارد؛ به عبارت دیگر، ۷۳۰ هزار از ۹۰۰ هزار دانش آموز مقطع ابتدایی و راهنمایی در ووهان تصمیم گرفتند كه از راه درگاه پخش مستقیم تن سنت به صورت آنلاین مورد آموزش قرار بگیرند. صنایع در رابطه با كار و ارتباط از طریق دور از ۱۰ فوریه ۲۰۲۰، عملیات تجاری در همه استان های چین به جز هیوبی از سر گرفته شده است و خیلی از شركت ها تصمیم به ارتباط از راه دور با كارمندان خویش را دارند. بااین حال، ابزارهای مخابراتی فعلی در بازار چین ظرفیت كافی برای پشتیبانی (به صورت هم زمان) از جریان گسترده داده های آنلاین كل جامعه را ندارد. این كار سبب افزایش رشد صنایع در رابطه با ارتباط از راه دور، ازجمله ابزارهای اداری از راه دور، مانند خدمات ابری، صدا روی پروتكل اینترنت (VoIP)، كنفرانس ویدیویی وب، پلت فرم همكاری چندنفره و خدمات دیجیتال و همینطور خدمات از راه دور كاركنان IT خواهد شد. برداشت آزاد از تجربه كشور چین باید این مساله را دانست كه برای همه صنایع انتشار ویروس كوید-۱۹ هم یك «بحران» تلقی می شود و هم «یك فرصت». فشارهای كوتاه مدت بر برخی صنایع فرصت هایی را برای تنظیم ساختار كل صنعت برای تأمین نیازهای جدید بوجود می آورد. «زمستان» به برخی مشاغل ضربه می زند، اما كسانی كه زنده مانده اند می توانند «با آمدن بهار» سهم بیشتری از بازار را كسب كنند. تحت این بیماری همه گیر، شركت های سرمایه گذاری خارجی می توانند از فناوری های پیشرفته خود، سیستم خدمات آنلاین از راه دور بالغ و نقاط قوت دیگر استفاده كنند تا در مورد مدلهای جدید خدمات در آینده فكر شود و چنانچه با چالشی مشابه با انتشار ویروس كوید-۱۹ در آینده مواجه گشتند آنرا به فرصتی برای خود تبدیل كنند.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب