گزارش با فناوری؛
سپر دفاعی کشورها برای مقابله با آزار کودکان در اینترنت
به گزارش با فناوری، برخی کشورهای دنیا کوشش می کنند با وضع قوانین مختلف، نسل جوان را از صدمه های شبکه های اجتماعی و سودجویی مدیران آنها حفظ کنند دولتها در این راه به قانونگذاری و جریمه های کلان هم متوسل شده اند.
به گزارش با فناوری به نقل از مهر، کودکان مانند لوح های سفیدی هستند که از هرچیز و هرکسی الهام می گیرند و هر چیزی را میتوان در ذهن آنها هک کرد. این امر در عصری که ارتباطات از دوستی های کودکانه در کوچه و مدرسه فراتر رفته، پررنگ تر است. سینما، تلویزیون، رسانه های اجتماعی مختلف، پلت فرم های پخش محتوا همه بر این ذهن های پاک تاثیر می گذارند. این درحالی است آنها به یکی از اهداف اصلی شرکتهای فناوری بزرگی تبدیل گشته اند که با الگوریتم های مختلف تلاش در جذب مخاطب دارند و چه مخاطبی بهتر از کودکان تاثیرپذیر که به سادگی به محصولات آنها معتاد می شوند.
در حقیقت شرکتهای بزرگ با این کار به قیمت تخریب روحیه کودکان و نوجوانان، سود مالی خویش را تضمین می کنند. این شبکه ها تا آنجا برای درآمدزایی از کودکان پیش رفته اند که صدمه به این قشر را نادیده گرفتند و همچنان الگوریتم های تهاجمی تری برای جلب توجه و جمع آوری داده های آنها عرضه کردند.
طبق تحقیق دانشگاه هاروارد، رسانه های اجتماعی در سال ۲۰۲۲ میلادی از بخش تبلیغات برای افراد زیر سن قانونی در آمریکا در مجموع ۱۱ میلیارد دلار درآمد داشتند. کودکان و نوجوانانی که به مدرسه می روند، احتمالا می توانند تبلیغات را تشخیص دهند اما هنگامیکه این تبلیغات در رسانه های اجتماعی مورد اعتماد قرار داده می شود، اینفلوئنسرها آنرا ترویج می کنند یا در کنار محتوای شخصی سازی شده نمایش داده می شود، این گروه سنی نمی توانند در مقابل تبلیغات مقاومت کنند.
در همین راستا کشورهای مختلف و همینطور آمریکا که خانه این شرکتهای سودجو است، تصمیم گرفتند روح و روان نسل جدید را نجات دهند.
آنچه در زیر می خوانید بخشی از اقداماتی است که سال قبل برای نجات نسل جدید از شرکتهای سودجو انجام شده است:
آمریکا پرچمدار قوانین حفاظت از کودکان در شبکه های اجتماعی
یوتا اولین ایالت آمریکا بود که قانونی جدید برای محدود کردن شیوه استفاده کودکان از رسانه های اجتماعی اجرایی کرد. اسپنسر کاکس فرماندار جمهوریخواه این ایالت دو دستور اجرایی را در فروردین ماه سال قبل امضا کرد که طبق آن کودکان پیش از عضویت در پلت فرم هایی مانند تیک تاک و اینستاگرام نیازمند رضایت والدین هستند با امضای کاکس دو لایحه مذکور به قوانینی تبدیل گشته اند که اجازه نمی دهند کودکان زیر ۱۸ سال بین ساعت ۲۲: ۳۰ شب تا ۶: ۳۰ بامداد از رسانه های اجتماعی استفاده نمایند همینطور پلت فرم های اجتماعی در این ایالت باید سن کاربران را احراز کنند.
علاوه بر آن ایالت اوهایو برای محافظت از کودکان، قانونی را تصویب کرد که طبق آن کودکان جهت استفاده از رسانه های اجتماعی به رضایت والدین نیاز دارند. اوهایو این اقدام را بعنوان راهی برای محافظت از سلامت ذهنی کودکان عرضه کرده بود. قانون ایالت اوهایو رسانه های اجتماعی را ملزم می کند تا دستورالعمل حریم خصوصی پلت فرم شأن را برای والدین فراهم نمایند تا خانواده ها بدانند در پروفایل فرزندشان چه محتوایی سانسور یا بازنگری شود.
همچنین لایحه ای در ایالت فلوریدا آمریکا تصویب گردید که یکی از سختگیرانه ترین ممنوعیت ها جهت استفاده افراد زیر سن قانونی از رسانه های اجتماعی را وضع کرد. لایحه مذکور پلت فرم های اجتماعی را ملزم می کند حساب های کاربران کمتر از ۱۷ سال را حذف و از یک سیستم احراز هویت طرف ثالث جهت بررسی افراد زیر سن ۱۷ سال استفاده نمایند. برپایه لایحه مذکور شرکتهای فناوری باید داده های خصوصی جمع آوری شده از حساب های حذف شده را برای همیشه از بین ببرند و در صورتی که این کار را انجام ندهند والدین می توانند از آنها شکایت کنند.
ایالت کالیفرنیا هم لایحه های «حفاظت از جوانان در مقابل اعتیاد به شبکه های اجتماعی» و «حریم خصوصی داده های کودکان کالیفرنیا» را برای محافظت از کودکان در مقابل اعتیاد به شبکه اجتماعی و حفظ حریم خصوصی داده ها ارائه نمود. قانون پیشنهادی مبتنی بر لایحه ایمنی کودک همین ایالت است که قرار بود از سال ۲۰۲۴ میلادی اجرا شود اما حالا متوقف شده است.
لایحه «حفاظت از جوانان در مقابل اعتیاد به شبکه های اجتماعی» به والدین اختیار می دهد الگوریتم های اعتیادآور فیدهای (feed) کانال های اجتماعی فرزندانشان را حذف نمایند.
لایحه مذکور در صورت تصویب به والدین کودکان زیر ۱۸ سال اجازه می دهد بین فیدها الگوریتمی پیش فرض (که برای ایجاد اعتیادهای سودآور طراحی شده اند) و فید مبتنی بر زمان ثبت پست که کمتر به ایجاد عادت منجر می شود، انتخاب کنند. همینطور والدین می توانند تمام نوتیفیکیشن های رسانه های اجتماعی را مسدود کنند و اجازه ندهند فرزندانشان شب هنگام و در ساعات مدرسه به این پلت فرم ها دسترسی یابند.
از سوی دیگر لایحه «حریم خصوصی داده های کودکان کالیفرنیا» تلاش دارد حریم خصوصی داده برای کودکان کالیفرنیایی کمتر از ۱۸ سال را قدرتمندتر کند. لایحه به کاربران رسانه های اجتماعی در این ایالت حق می دهد تا بدانند رسانه های اجتماعی چه اطلاعاتی جمع آوری می کنند و می فروشند و همینطور به آنها اجازه می دهد از فروش داده های کودکان به طرف های ثالث اجتناب کنند.
در کنار این موارد کمیسیون فدرال تجارت آمریکا قوانین جدیدی را پیشنهاد کرد که محدودیت های بیشتری برای شرکتهای بزرگ فناوری مانند آلفابت (مالک یوتیوب) در رابطه با شیوه استفاده از داده های کودکان برای دسترسی به سود بیشتر وضع می کند. کمیسیون فدرال ارتباطات در بیانیه قانون پیشنهادی نوشته بود مشغول بررسی تغییر قانون محافظت از حریم خصوصی آنلاین کودکان است تا محدودیت های بیشتری بر زمان و شیوه استفاده شرکت ها از داده های کودکان برای سودآوری وضع کند. همینطور این آژانس فدرال اعلام نمود شیوه استفاده شرکت ها از نوتیفیکیشن ها برای تشویق کودکان به آنلاین ماندن را محدود می کند. این قانون روی شرکت هایی تاثیر می گذارد که داده های خصوصی کاربران حدود ۱۳ سال و کمتر را جمع آوری می کند.
براساس تغییرات پیشنهادی شرکت ها باید به اشتراک گذاری اطلاعات کودکان با آگهی دهندگان و دیگر طرف های ثالث، به صورت جداگانه رضایت قابل تأیید والدین را دریافت نمایند. تغییرات مذکور تاکید بر این مورد دارند که اگر کودکان اجازه جمع آوری اطلاعات خصوصی شأن را ندهند، شرکتها نتوانند فعالیت کودکان را ممنوع کنند، علاوه بر آن به مدارس اجاره می دهد تا شرکت هایی که فناوری آموزشی را فراهم می کنند را از استفاده تجاری از اطلاعات جمع آوری شده، منع کنند.
شکایت باران رسانه های اجتماعی در آمریکا
ایالت های آمریکا علاوه بر قانونگذاری در این حوزه شکایت هایی از رسانه های اجتماعی هم ثبت کرده اند تا با تمام توان از سلامت روان کودکان دفاع کنند. ایالت یوتا در مهر ماه هم از تیک تاک شکایت و این اپلیکیشن را به صدمه به کودکان متهم کرد چونکه به صورت عمدی کاربران جوان را وادار می کند مدت زمان طولانی در این پلت فرم اشتراک گذاری ویدئو کوتاه وقت بگذرانند. این درحالی بود که ایالت های ایندیانا و آرکانزاس هم شکایات مشابهی ثبت کرده بودند. طبق شکایتی که یوتا در دادگاه ثبت کرده، ویدیوها از الگوریتم های قدرتمند و طراحی هایی با قدرت دستکاری استفاده می نمایند و در نتیجه تاکتیک هایی برای تحت تاثیر قرار دادن کاربران جوان بوجود آورده اند.
همچنین ایالت نیومکزیکو آمریکا به سبب ناتوانی شرکت مادر اینستاگرام و فیسبوک در حفاظت از کودکان در مقابل سواستفاده جنسی و قاچاق انسان شکایت نمود.
آستین کنودسن دادستان کل ایالت مونتانا هم اعلام نمود از متا شکایت کرده چونکه اینستاگرام به صورت عمدی طوری طراحی شده تا بخصوص برای افراد زیر سن قانونی اعتیاد آور باشد.
علاوه بر موارد ذکر شده دادستان های کل ۳۳ ایالت همچون کالیفرنیا و نیویورک اعلام نمودند متا مکرراً مردم را در رابطه با خطرات پلت فرم هایش گمراه کرده و با اطلاع کامل از این امر نوجوانان و کودکان را به سمت استفاده اعتیادآور از رسانه های اجتماعی سوق داده اند.
در شکایت آمده است: متا قدرت و فناوری های بی سابقه را برای تهییج، تشویق و در نهایت به تله انداختن جوانان و نوجوانان به کار گرفته است. انگیزه شرکت هم دستیابی به سود بوده است. ایالت های آمریکا مدعی هستند تحقیقات نشان داده استفاده از پلت فرم های اجتماعی متا با افسردگی، اضطراب، بی خوابی، اختلال در تحصیل و زندگی روزمره و خیلی از نتایج منفی مرتبط می باشد.
ایمنی آنلاین ضمانتنامه انگلیس برای محافظت از کودکان
در این میان سایر کشورها هم بیکار نبودند و قوانینی برای محافظت از نسل آینده خود وضع یا اجرا کردند. قوانین ایمنی آنلاین انگلیس که برای محافظت از کودکان و کاربران در رسانه های اجتماعی و اینترنت طراحی شده بود، بالاخره بعد از ۲ سال کشمکش به قانون تبدیل شد. در نتیجه تصویب لایحه شرکتهای آنلاین و رسانه های اجتماعی باید هرگونه محتوای غیرقانونی را به سرعت حذف و یا در درجه اول از آپلود آن در پلتفرمشان جلوگیری نمایند.
لایحه ایمنی آنلاین شرکتهای آنلاین و رسانه های اجتماعی را به صورت قانونی ملزم می کند کودکان و افراد جوان را در فضای آنلاین ایمن نگه دارند. شرکت ها باید هرگونه محتوای غیرقانونی یا مخرب مانند پست های مروج آزار، اختلالات تغذیه ای یا قلدری را پاک کنند. شرکت ها برای پیشگیری از دسترسی کودکان و کاربران جوان به محتوای نامتناسب با سن شأن باید محدودیت های سنی وضع و اقداماتی جهت کنترل سن کاربران ایجاد کنند.
چنانچه شرکت ها این اقدامات را انجام ندهند سازمان آفکام (رگولاتور رسانه) می تواند جریمه ای تا سقف ۱۸ میلیون پوند برای شرکت وضع کند و یا در بعضی موارد امکان دارد برای مدیر شرکت ها مجازات زندان در نظر گرفته شود. رسانه های اجتماعی هم باید با کنترل سن کاربران اجازه ندهند افراد زیر سن مجاز در پلت فرم هایشان حضور یابند. این بدان معنا است که افراد زیر سن قانونی نمی توانند در پلت فرم های اجتماعی حساب کاربری داشته باشند. قانون جدید همینطور به این معنا است که افراد بزرگسال (والدین) بر نوع محتوایی که کودکان در فضای آنلاین تماشا می کنند، کنترل بیشتری خواهند داشت. آفکام هم دستورالعمل هایی تعیین می کند که سفارش هایی کلیدی در رابطه با پیروی از قانون خواهند بود اما انگلیس به همین قانون بسنده نکرد و درسال ۲۰۲۴ میلادی دستورالعملی را عرضه کرد تا استفاده از موبایل در مدارس این کشور ممنوع شود.
این دستورالعمل که غیرتقنینی است، مدیران مدارس را در رابطه با چگونگی ممنوعیت استفاده از موبایل نه تنها هنگام آموزش بلکه در زمان استراحت ناهار هم راهنمایی می کند. همینطور این دستورالعمل به کارمندان مدارس اجازه می دهد در صورت ضرورت کیف های دانش آموزان را برای یافتن موبایل جستجو کنند.
ارائه پیش نویس دستورالعمل چین جهت استفاده کودکان از اپ ها
یکی از کشورهای پیشرو در زمینه وضع قوانین برای محافظت از کودکان چین است. این کشور در ۲۰۲۳ میلادی قوانینی برای حفاظت از افراد زیر سن قانونی در فضای سایبری منتشر نمود که تمرکز آن بر مشخص کردن محتوای آنلاین سالم و افزایش حمایت قضایی به نفع افراد زیرسن قانونی بود.
در مرداد ماه ۱۴۰۲ شمسی رگولاتور فضای سایبری چین پیش نویس دستورالعملی برای سخت تر کردن محدودیت های در ارتباط با استفاده از اپ، پایانه های هوشمند و فروشگاه های اپلیکیشن برای کاربران زیر سن قانونی آماده کرد. این سازمان در بیانیه خود اعلام نمود: به پلت فرم های مذکور دستور داده تمام محتوای غیر قانونی را اصلاح و پاکسازی کنند. علاوه بر آن جریمه ای برای این شرکت ها تعیین خواهد شد.
طبق پیش نویس قوانین رگولاتور فضای سایبری چین، شرکتهای فعال در حوزه های قمار آنلاین، پخش زنده محتوا، تولید محتوای صوتی و ویدئویی در چین باید یک قابلیت «حالت جوان» برای محافظت از افراد زیر سن قانونی در پلت فرم شأن ایجاد می کردند.
علاوه بر آن در آبان ماه هم شورای دولتی چین مجموعه قوانینی برای محافظت از افراد زیر سن قانونی منتشر نمود که از یکم ژانویه ۲۰۲۴ میلادی اجرایی شد. این اسناد به تلاش ها برای قانونمندسازی محتوای آنلاین، محافظت از اطلاعات خصوصی و پیشگیری از اعتیاد به اینترنت میان این گروه پرداخته است.
برای مرتفع ساختن این چالش ها در اسناد موجود یک فصل کامل به تنظیم مقررات محتوای آنلاین، مشخص کردن انواع اطلاعات آنلاینی که رشد سالم نوجوانان و کودکان منجر می شود، اشاره شده است.
قانون اروپا برای مقابله شرکتهای فناوری با هرزنگاری کودکان
همچنین پارسال شمسی قانونگذاران اتحادیه اروپا در رابطه با پیش نویس قوانینی توافق کردند که گوگل، متا و دیگر سرویسهای آنلاین را ملزم به شناسایی و حذف هرزنگاری کودکان می کند. در ۲۰۲۳ میلادی کمیسیون اتحادیه اروپا پیش نویس قانون محتوای سواستفاده جنسی از کودکان را پیشنهاد کرد.
قانون پیشنهادی، سرویسهای پیام رسان، فروشگاه های اپلیکیشن و عرضه دهندگان سرویس اینترنت را مجبور می کند تا تصاویر و ویدیوهای شناخته شده و جدید هرزنگاری کودکان و همینطور موارد اغفال کودکان از راه اینترنت را گزارش و حذف نمایند. همینطور یک مرکز در رابطه با مبحث سواستفاده از کودکان در اتحادیه اروپا ایجاد می شود تا بعنوان مرکزی برای کارشناسان باشد و گزارش های ثبت شده را به پلیس عرضه نماید.
علاوه بر اقدامات اتحادیه اروپا، رئیس آژانس محافظت از داده اسپانیا اعلام نمود مشغول توسعه یک فناوری احراز هویت است تا اجازه ندهد کودکان به محتوای نامناسب آنلاین مانند سایت های هرزنگاری و قمار دسترسی یابند.
بیش از نصف نوجوانان اسپانیایی پیش از ۱۳ سالگی به محتوای هرزنگاری دسترسی داشته اند. رئیس آژانس محافظت از داده اسپانیا اعلام نمود مشغول توسعه یک فناوری احراز هویت است تا اجازه ندهد کودکان به محتوای نامناسب آنلاین مانند سایت های هرزنگاری و قمار دسترسی یابند. فناوری جدیدی به تهیه کنندگان سرویسهای اینترنت اطمینان می دهد که مثلا کاربر یک فرد بزرگسال است و حداقل سن ثبت شده برای دسترسی به شبکه اجتماعی را دارد.
حذف محتوای مخرب در کانادا الزامی می شود
دولت کانادا با هدف محافظت از کودکان در مقابل مهاجمان آنلاین پیش نویس قانونی را برای مقابله با نفرت پراکنی آنلاین رونمایی کرده است. این لایحه درصورت تصویب شرکتهای بزرگ را مجبور به حذف سریع محتوای مخرب می کندو از طرفی مجازات برای تحریک به نسل کشی را به حبس ابد افزایش داده است.
طبق لایحه مذکور رسانه های اجتماعی باید به سرعت محتوایی که کودکان را از لحاظ جنسی قربانی می کند و همینطور خصوصی که بدون رضایت مرتبط شده را حذف نمایند. در هر دو مورد محتوا مشروط به نظارت و فرایند بازنگری، باید ظرف ۲۴ ساعت حذف شود. مقامات طی جلسه ای اعلام نمودند اگر شرکتی در نقض قانون مقصر شناخته شود با جریمه ای معادل حداکثر ۶ درصد درآمد جهانی خود روبرو می شود. تهیه کنندگان محتوا باید اقدامات محافظتی مخصوصی برای کودکان همچون کنترل های والدین، تنظیمات جستجوی ایمن و برچسب های اخطار محتوا فراهم نمایند.
از افشاگری ضد متا تا عذرخواهی نیم بند مارک زاکربرگ از خانواده قربانیان
از سوی دیگر به دنبال اقدامات دولتها در سراسر دنیا ضد پلتفرمها برای مراقبت از کودکانشان در فضای مجازی، برخی کارکنان رسانه های اجتماعی هم مبادرت به افشاگری ضد این شرکتها کرده اند.
۳ سال قبل فرانسیس هوگان کارمند فیسبوک تحقیقات داخلی اینستاگرام تأثیرات مخرب شبکه اجتماعی بر سلامت روان نوجوانان و تصمیم گیری های جنجالی داخل شرکت را فاش کرد و در کنگره شهادت داد. بعد از آن اینستاگرام توسعه یک اپ مخصوص کودکان را متوقف کرد و چند ایالت آمریکا هم تحقیقاتی در رابطه با شرکت را شروع کردند.
در ۲۰۲۳ میلادی هم ۴۱ دادستان کل ایالتی به سبب خصوصیت های محصول مخرب و تأثیرگذاری روانی که به سلامت ذهنی کاربران جوان صدمه رسانده، از متا شکایت کردند.
یک هفته بعد از ثبت شکایت ۴۱ ایالت از متا، یکی دیگر از کارمندان سابق این شرکت در مقابل کنگره شهادت داد و ادعا کرد شرکت مادر فیسبوک و اینستاگرام از آزار و دیگر صدمه های متوجه نوجوانان در این پلت فرم آگاه بوده اما اقدامی نکرده است. این فرد به نام آرتورو بیجار کارمند سابق متا است که از ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱ میلادی در قسمت سلامت اینستاگرام فعالیت می کرد و قبل ازآن مدیر مهندسی تیم حفاظت و مراقبت فیسبوک از ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۵ بود.
بیجار در این نشست اعلام نمود هدف فعالیت وی در متا این بود که روی طراحی فیسبوک و اینستاگرام به روش هایی تاثیر بگذارد که کاربران را به سمت رفتارهای مثبت تر سوق دهد و ابزارهایی را برای جوانان فراهم آورد تا تجربیات ناخوشایند را مدیریت کنند.
بیجار به سناتورها گفت به صورت منظم با مدیران ارشد اجرایی شرکت همچون مارک زاکربرگ ملاقات کرده و در آن زمان تصور می کرد از فعالیت او پشتیبانی می کنند. با این وجود او به این نتیجه رسیده بود که مدیران ارشد اجرایی بارها تصمیم گرفتند اقدامی برای مرتفع ساختن این چالش انجام ندهند.
بیجار در یک ایمیل متعلق به سال ۲۰۲۱ میلادی به زاکربرگ و دیگر مدیران ارشد اجرایی اخطار داد داده ها از آن حکایت می کند که ۵۱ درصد کاربران اینستاگرام در ۷ روز پیش از آن یک تجربه آزار را گزارش کرده اند. میان این گروه ۲۴.۴ درصد کودکان ۱۳ تا ۱۵ سال بودند که آزارهای جنسی ناخواسته را گزارش کرده بودند.
سندی جداگانه نشان داد ۱۳ درصد تمام کاربران ۱۳ تا ۱۵ سال اینستاگرام که در پژوهش شرکت کرده بوند با آزارهای جنسی روبرو شده بودند.
پس از تمام این رویدادها و افشاگری جدید کمیته قضایی سنا یک جلسه استماع در رابطه با سواستفاده جنسی آنلاین از کودکان را در ششم دسامبر برگزار کرد و تا مدیران ارشد اجرایی شرکتهای بزرگ فناوری در آن شهادت دهند.
این جلسه استشهاد رویداد مهمی بود و یکی از هایلایت های آن عذرخواهی مارک زاکربرگ از خانواده هایی بود که فرزندانشان به نحوی تحت تاثیر پلت فرم های متا صدمه دیده بودند. در جسله استماع شرکتهای فناوری در رابطه با صدمه های پلت فرم های اجتماعی برای کودکان و نوجوانان، سناتورهای آمریکایی رهبران بزرگترین رسانه های اجتماعی را به چالش کشیدند و اعلام نمودند کنگره باید هرچه سریع تر قانونی وضع کند. این در حالیست که یکی از قانونگذاران آمریکا شرکتهای فناوری را متهم کرد که به سبب ناتوانی از محافظت از کودکان در مقابل تهدیدهای روز افزون مهاجمان جنسی در پلت فرم هایشان، دستانشان به خون آلوده است.
زاکربرگ در کنار لیندا یاکارینو (مدیر ارشد اجرایی ایکس)، ایوان اشپیگل (مدیر ارشد اجرایی شرکت اسنپ)، شو زی چو (مدیرارشد اجرایی تیک تاک) و جیسون سیترون (مدیر ارشد اجرایی دیسکورد) در کنگره آمریکا شهادت دادند. در این نشست سناتور جاش هاوی، زاکربرگ را به چالش کشید تا به صورت مستقیم از خانواده ها عذرخواهی کند. زاکربرگ نسبت به آن چه برسر خانواده ها آمده اظهار تأسف کرد و سپس متعهد شد فعالیت بیشتری برای پیشگیری از صدمه به کودکان انجام دهد، اما در اظهارات او نشانی از قبول مسؤولیت تسهیل پیشگیری از سواستفاده از کودکان وجود نداشت.
به گزارش با فناوری به نقل از مهر، با مرور این قوانین آن چه بیشتر از هر چیز به ذهن متبادر می شود اینست که حاکمان اینترنت، بیشترین قوانین و حکمرانی را در مقابله با آن و قدرت شرکتها و پلتفرمهای دیجیتال وضع می کنند و روز به روز بیشترین ابزارها را برای حفاظت از کاربرانشان بخصوص کودکان و نوجوانان به کار می بندند که این نوع مراقبت نشاندهنده واقف بودن آنها به زیان های اجتماعی و فرهنگی دنیای مجازی به کاربران زیر سن قانونی می باشد.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب