رتبه پنجم ققنوس ایرانی در قسمت طراحی مفهومی مسابقات فرمول دانشجویی بریتانیا

رتبه پنجم ققنوس ایرانی در قسمت طراحی مفهومی مسابقات فرمول دانشجویی بریتانیا

به گزارش با فناوری، باوجود چالش های حضور تیم ققنوس دانشگاه فردوسی مشهد در مسابقات بین المللی فرمول دانشجویی بریتانیا، این تیم توانست بالاتر از تیم های سینه سرخ اروپایی و درنای چینی قرار گیرد و رتبه پنجم این مسابقات را در طراحی مفهومی از آن خود کند.


به گزارش با فناوری به نقل از ایسنا، مسابقات بین المللی خودروی فرمول دانشجویی بزرگترین و معتبرترین مسابقات دانشجویی در دنیا است و هر ساله با حضور بالاتر از ۷۰۰ تیم از دانشگاه های مختلف سرتاسر جهان در بالاتر از ۲۰ کشور برگزار می گردد.
کشور انگلستان از ۲۷ تا ۳۱ تیرماه سال جاری در پیست سیلوراستون در نزدیکی شهر لندن میزبان ۱۲۱ تیم از ۲۰ کشور دنیا همچون انگلستان، فرانسه، مکزیک، ترکیه، ایرلند، پرتغال، اتریش، مصر، امارات، چین و ایران بود که تنها نماینده کشورمان در این مسابقات، خودروی ققنوس از تیم Racing FUM دانشگاه فردوسی مشهد بوده است.
تیم خودروی فرمول دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد، با سابقه حضور در مسابقات فرمول دانشجویی کلاس کانسپت روسیه ۲۰۱۴ و مسابقات فرمول دانشجویی کلاس ۱ ایتالیا ۲۰۱۸ و ۲۰۲۳ پرسابقه ترین تیم شرکت کننده کشور در این مسابقات است. این مسابقات در ۳ کلاس کانسپت، کلاس ۱، کلاس خودران و در سه رده خودرو های احتراق داخلی، الکتریکی و خودران برگزار می گردد.
تیم Racing FUM با خودروی ققنوس در رده خودرو های الکتریکی و در کلاس کانسپت (طراحی مفهومی) با سایر تیم ها به رقابت پرداخت. تیم فرمول دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد؛ «ققنوس» علی رغم مشکلات فراوان پیش از مسابقات همچون تامین منابع مالی، ریجکت شدن درخواست ویزا تمامی اعضاء یک ماه پیش از مسابقات و قبول شدن درخواست ویزای تعدادی از اعضا و گرفتن ویزا تنها ۲ روز پیش از شروع مسابقات و نگرانی های شرایط خاص به وجود آمده، توانست در مسابقات بین المللی بریتانیا در کلاس کانسپت حضور یابد.
کلاس کانسپت دارای ۳ آیتم دیزاین (طراحی مفهومی)، کاست و بیزنس پلن (توسعه طرح تجاری) است. در بخش دیزاین (طراحی مفهومی) تیم های شرکت کننده به توضیح و دفاع از طراحی های خود می پردازند.
هدف این بخش این است که تیم ها اهداف خودرا از طراحی هر بخش نظیر دلیل انتخاب نوع پیشرانه، مشخصات سیستم انتقال قدرت، توجیه وجود آیرودینامیک و وزن نهایی خودرو و غیره، نتایج بدست آمده و راه های رسیدن به آن نتایج را توضیح دهند.
این بخش در ۵ قسمت توسط داوران مورد سنجش قرار می گیرد که شامل این موارد می شود:
۱-مشخص کردن اهداف کلی و پارامترهای عملکردی خودرو با در نظر گرفتن توان تیم
۲-بررسی سیستم تعلیق، شاسی، ترمز و دیگر سازه های موجود در خودرو
۳-بررسی نوع پیشرانه، باتری، سیستم انتقال قدرت، سیستم مدیریت دما، الکترونیک و سیستم های کنترل
۴-مدیریت پروژه و زمان بندی
۵-ساخت.
تیم فرمول دانشجویی ققنوس توانست با یک ارائه قوی و هماهنگ از نظر بیشترین امتیاز کسب شده چهارمین امتیاز را کسب کند و در رتبه پنجم قرار گیرد. (به دلیل وجود ۲ تیم در رتبه سوم بصورت مشترک). این تیم از بین ۳۷ تیم شرکت کننده بصورت مشترک با ۳ تیم دیگر و تنها با ۲۱ امتیاز اختلاف نسبت به تیم اول قرار گرفت.
از آنجائیکه تیم فرمول دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد برای نخستین بار در طراحی های خود از یک پیشرانه تماما الکتریکی پیشرفته بهره برده بود، این رتبه بسیار با ارزش و یک افتخار بزرگ برای این تیم و تک تک اعضای آنست.



اعضای تیم ققنوس



بیزنس پلن (توسعه طرح تجاری)
یکی از خاصیت های منحصر به فرد مسابقات فرمول دانشجویی توجه به همه ابعاد دانشی یک مهندس است، بنا بر این یکی از آیتم های مسابقات طراحی یک طرح تجاری برای محصول تولید شده توسط تیم های دانشجویی به شمار می رود؛ چونکه در این آیتم تیم ها به طراحی و توسعه طرح کسب و کاری برای تجاری سازی محصول خود که یک خودروی فرمول دانشجویی است، برای ورود به بازار کار می پردازند.
یکی از چالش های مهم این بخش در مسابقات بریتانیا، حضور تمامی تیم های شرکت کننده در کلاس کانسپت و کلاس ۱ و رقابت مستقیم آنها با هم است.
این بخش در ۳ قسمت طراحی و ارائه شد:
۱-ارائه یک برنامه تجاری پنج ساله مبتنی بر فروش خودروی طراحی شده
۲-طراحی برنامه های تبلیغاتی برای ورود به بازار
۳-محاسبه نسبت های مالی مربوط به طرح تجاری مثل سرمایه گذاری اولیه، نرخ بازگشت سرمایه، استراتژی همکاری با صنایع و....
تیم فرمول دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد در نهایت توانست رتبه پانزدهم را بین ۳۷ تیم شرکت کننده در کلاس طراحی مفهومی مسابقات و رتبه چهل و پنجم را در میان ۱۰۰ تیم شرکت کننده در کلاس کانسپت و کلاس ۱ بالاتر از تیم هایی از کشورهای انگلیس، عربستان، اسپانیا، نروژ، فرانسه، ایرلند، ترکیه، امارات و مصر کسب کند.


کاست ریپورت
در این بخش تیم های شرکت کننده توسط داورها در مورد نحوه ساخت قطعات سیستم های نامبرده شده و محاسبات هزینه ها ارزیابی خواهند شد. تیم های شرکت کننده باید بتوانند با ارائه مدارک و شواهد معتبر و موثق شیوه ساخت خودرو و هزینه های انجام شده را شرح دهند و توجیه کنند.
در این بخش تیم های شرکت کننده باید ۳ گزارش به داوران مسابقات عرضه کنند که به شرح زیر است:
۱-BOM یا Material of Bill BOM سیستم های مشخص شده توسط مسابقات (شاسی، پدال باکس و سیستم آیرودینامیک برای مسابقات سال جاری)
۲-نقشه ها و رندرهای مربوط به قطعات مربوط به سیستم های نام برده شده
۳-یک فایل حاوی اسناد و مدارک قیمت های محاسبه شده و ارائه شده.
باوجود شرایط خاص تیم در ماه های پایانی برای آماده شدن برای سفر و این که تعدادی از قوانین و شرایط این آیتم در ماه های پایانی به تیم ها از سمت مسابقات ابلاغ می شود، تیم فرمول دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد در نهایت توانست رتبه ۲۱ را در میان ۳۷ تیم شرکت کننده از سرتاسر جهان کسب کند.


اعضای این تیم ۲۱ نفره تحت نظر دکتر حسین ابوترابی زارچی، عضو هیات علمی گروه مهندسی برق دانشگاه فردوسی بودند و اعضای این تیم را دانشجویان مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته های مهندسی مکانیک، هوافضا، برق، خودرو، صنایع و مدیریت کسب وکار از دانشگاه های فردوسی، شهید منتظری مشهد، صنعتی شریف، شهید بهشتی و علامه طباطبایی می سازند.
در نهایت تیم ققنوس توانست رتبه هفدهم را بالاتر از تیم هایی از کشورهای انگلیس، مصر، ایرلند، ولز، آلمان و امارات متحده عربی به دست آورد. تیم ققنوس حضور خود در این مسابقات و قرارگیری در میان ۵ تیم برتر آیتم طراحی مفهومی را موفقیتی بزرگ و به اهتزاز در آوردن پرچم ایران را مایه افتخار خود دانسته و امیدوار است این حضور مجدد موجب انگیزه بیشتر دانشجویان برای خودباوری و تلنگری به مسئولین برای حمایت هرچه بیش از تیم های دانشجویی باشد.



منبع:

1403/05/10
11:09:27
5.0 / 5
279
تگهای خبر: باتری , تبلیغات , تولید , دانشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۲

لینک دوستان با فناوری

بافناوری

با فناوری
با فناوری

با فناوری

معرفی فناوری روز دنیا

bafanavari.ir - حقوق مادی و معنوی سایت با فناوری محفوظ است