درمان انسداد عروق با تزریق نانوذرات

درمان انسداد عروق با تزریق نانوذرات

به گزارش با فناوری، تجمع پلاک های چسبنده روی دیواره رگ های خونی می تواند منجر به حملات قلبی و سکته شود. حالا، یک روش درمانی جدید با تزریق نانوذرات توانسته این پلاک ها را تخریب کند.


به گزارش با فناوری به نقل از ایسنا، چربی ها، کلسترول و سایر مواد در خون می توانند در طول زمان به شکل پلاک روی دیواره شریان ها ایجاد شوند. این می تواند سبب انسداد مستقیم شود یا سبب ایجاد یک پاسخ التهابی به نام تصلب شرایین شود. هر دو سناریو احتمال حمله قلبی و سکته مغزی وجود دارد اما در حالت دوم از برخی جهات شرایط بدتر است چونکه علایم اخطار دهنده کمی از قبل دیده می شود.
به نقل از نیواطلس، برایان اسمیت(Bryan Smith)، یکی از نویسندگان این مطالعه می گوید: این حالت ترسناک تر است چونکه منجر به بیشتر حملات قلبی می شود. از آنجاییکه چنین پلاک هایی لزوما قسمت زیادی از شریان را مسدود نمی کنند، و از آنجاییکه اثرات پارگی می تواند به صورت ناگهانی جریان خون را مسدود کند، چنین حمله قلبی می تواند به نظر می آید که ناگهان بروز پیدا کرده است.
بخشی از مشکل تصلب شرایین اینست که سلول های مرده در بافت عروقی به درستی توسط سلول های ایمنی پاک نمی شوند و ضایعاتی در شریان ها ایجاد می کنند. این سلول ها مولکولی به نام CD47 تولید می کنند که سیگنال «مرا نخور» به سلول های ایمنی ارسال می کنند. مطالعات قبلی نشان داده اند که مسدود کردن CD47 به سلول های ایمنی اجازه می دهد یک مرتبه دیگر سلول های مرده را پاکسازی کنند. اما متأسفانه، در این فرایند به گلبول های قرمز خون هم حمله می کنند که بعنوان یک عارضه جانبی منجر به کم خونی می شود.
در این مطالعه جدید، محققان از نانوذرات مسدودکننده CD47 استفاده کردند که بیشتر به سمت مونوسیت ها و ماکروفاژها که دو نوع سلول ایمنی در رابطه با التهاب در پلاک ها هستند، هدف قرار می گیرند. در آزمایش هایی که روی خوک ها انجام شد، درمان تصلب شرایین به اندازه داروهای قبلی، بدون هیچ صدمه ای به سلول های خون، انجام شد.
نکته مهم اینست که آزمایش ها روی خوک ها نشان می دهند که نانوذرات می توانند در مقیاس های آنقدر بزرگ تولید شوند که در بدن خود ما کار کنند. این مطالعه نشان داده است که این شیوه به اندازه کافی امیدوار کننده برای حرکت به سمت آزمایشات انسانی است.




منبع:

1403/07/25
09:18:40
5.0 / 5
29
تگهای خبر: آزمایش , تولید , محقق
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵

لینک دوستان با فناوری

بافناوری

با فناوری
با فناوری

با فناوری

معرفی فناوری روز دنیا

bafanavari.ir - حقوق مادی و معنوی سایت با فناوری محفوظ است