مواد شیمیایی سرطان زا روی صندلی خودرو ها
به گزارش با فناوری پژوهشگران آمریكایی در بررسی جدیدی دریافتند هر چه زمان رفت و آمد با خودرو بیشتر باشد، امكان قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی سرطان زا هم بیشتر خواهد بود.
به گزارش با فناوری به نقل از ایسنا و به نقل از مدیكال اكسپرس، پژوهش جدیدی كه در "دانشگاه كالیفرنیا، ریورساید" (UC Riverside) انجام شده، نشان داده است هر چه زمان رفت و آمد با خودرو طولانی تر باشد، مسافران بیشتر در معرض مبتلا شدن به مواد شیمیایی سرطان زا خواهند بود.
باآنكه بیشتر پژوهش های در رابطه با آلودگی خودرو، بر آلاینده های خارجی تمركز دارند كه به داخل وسیله نقلیه نفوذ می كنند اما این پژوهش نشان داده است مواد شیمیایی كه از داخل خودرو سرچشمه می گیرند هم می توانند عاملی برای نگرانی باشند.
"دیوید ولز" (David Volz)، استادیار دانشگاه كالیفرنیا، ریورساید اظهار داشت: نتایج این پژوهش، غیرمنتظره بودند. من در این مورد تردید داشتم چونكه تصور نمی كردم كه در یك بازه كوتاه زمانی، به نتایج قابل توجهی دست پیدا نماییم.
ولز طی دهه گذشته، به بررسی مواد شیمیایی گوناگونی پرداخت كه بر مسیر ابتدایی گسترش بیماری اثر می گذارند. او از سال ۲۰۱۱ توانست با استفاده از سلول های گورخرماهی و سلول های انسان در آزمایشگاه، به بررسی میزان سمی بودن گروهی از مواد شیمیایی معروف به "ارگانوفسفات" (Organophosphate) بپردازد.
ولز با بررسی گورخرماهی دریافت كه گروهی از ارگانوفسفات ها معروف به "تریس (۱٫۳دی كلرو-۲-پروپیل) فسفات" (TDCIPP)، از رشد عادی جنین پیشگیری می كنند. پژوهش های دیگر نشان دادند كه ارتباطی قوی میان این گروه از ارگانوفسفات ها و ناباروری زنان وجود دارد.
ولز به بررسی این مورد پرداخت كه آیا میزان تماس فرد با این مواد شیمیایی، برپایه میزان رفت و آمد آنها با خودرو افزایش می یابد یا خیر. او جهت بررسی این موضوع، از دانشجویان دانشگاه كالیفرنیا، ریورساید بهره برد.
شركت كنندگان كه حدود ۹۰ دانشجو بودند، طی زمان های گوناگون بین ۱۵ دقیقه تا دو ساعت به رفت و آمد با خودرو پرداختند و یك مچ بند سیلیكونی را هم به مدت پنج روز در دست داشتند.
ساختار مولكولی سیلیكون، آنرا به ابزار ایده آلی برای جذب آلودگی هوا تبدیل می كند. آزمایش ها، از ارتباط قوی میان میزان رفت و آمد با خودرو و تماس با آلودگی خبر دادند. "آلخیا ردام" (Aalekyha Reddam)، از دانشجویان آزمایشگاه ولز اظهار داشت: هر چه بیشتر در وسیله نقلیه خود باشید، امكان تماس شما با TDCIPP بیشتر است.
باآنكه ولز و گروهش برای تایید انتقال مواد شیمیایی داخل خودرو به بدن انسان، نمونه ادرار شركت كنندگان را جمع آوری نكردند اما باور دارند كه این نتایج درست هستند.
این گروه پژوهشی در نظر دارند تا آزمایش خویش را با گروه بزرگتری از شركت كنندگان كه در سنین گوناگونی هستند، تكرار كنند. هدف آنها این است كه نهایتا راهی برای محافظت از سرنشینان وسایل نقلیه در مقابل این تركیبات سمی بیابند.
این پژوهش، در مجله "Environment International" به چاپ رسید.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب